Om ni råkat ut för en vattenskada är det viktigt att snabbt försöka begränsa skadans storlek. Vid akuta läckage kontakta omgående en rörmokare för provisoriska åtgärder.För att vi ska kunna börja med handläggningen av ert ärende behöver vi en fuktrapport som visar skadeorsak, skadeomfattning och en åtgärdsplan.

  • Ålder på skadade ytskikt
  • Om det är en hyreslokal behöver vi även ha in en kopia av hyreskontraktet
  • Vi kommer när vi har fått in er anmälan och skaderapport att utreda:
  • Om händelsen omfattas av försäkringen
  • Att återställandekostnaden blir rimlig
  • Vilken ersättning ni har rätt till
  • Vad och vem som har orsakat skadan (för att eventuellt kunna kräva ersättning)
  • Ibland kan vi vilja göra besök på plats för hanteringens skull. Desto fler uppgifter vi har i ärendet, desto lättare och smidigare blir hanteringen.
  • När ni gjort er anmälan på vår hemsida kommer ni att få ett svarsmail med en sammanfattning av anmälan samt ett skadenummer. En skadereglerare kommer att kontakta er nästkommande arbetsdag.
    Det är alltid ni som försäkringstagare som är beställare till arbeten för att åtgärda skadan, bland annat för att garantier ska gälla för arbetet. Är ni redovisningsskyldiga för mervärdeskatt (moms) ersätter försäkringen inte detta.
  • Akuta åtgärder ska alltid ske för att begränsa skadans omfattning i största mån.
    Andra kostnader för att åtgärda skador som skett skall alltid godkännas utav oss i förhand. Annars finns det en risk att kostnaderna inte ersätts ur försäkringen om vi anser dessa oskäliga.